HAYAT BENDEN ÇALIYOR BEN DE ONDAN..

Son yıllarda depresyon önemli ve yaygın bir sağlık sorunu haline gelmiştir. Her 100 kişiden 5-10’unun depresyon ve depresyona benzer ruhsal rahatsızlıklar içerisinde olduğu söylenebilir. Genel bir mutsuzluk hali, hayattan zevk alamama, ilgi ve istek kaybı, değersizlik düşünceleri, uyku bozuklukları, iştah kaybı gibi belirtiler depresyonun sık görülen belirtileridir.

Hasta hırsızlar

Son yıllarda bu klasik depresyon belirtilerinin yanında, kleptomanik davranış olarak tanımlayabileceğimiz şikayetlerin artmaya başladığı gözlenmektedir.Kleptomaniyi, kendisi için gerekliliği olmayan ve parasal değeriyle ilişkisiz biçimde çeşitli nesneleri çalma isteğine karşı koyamama hali olarak tanımlamak mümkündür.Bu belirtiye özellikle büyük şehirlerde yaşayan depresif kadın hastalarda daha sık rastlanması dikkat çekicidir.

-Çalışma bulguları eklenecek

Bu hastalar ile yapılan görüşmelerde, özellikle büyük alışveriş merkezlerinde, hiç ihtiyacı olmayan sabun, toka, kaset..gibi nesneleri çalmak istediği, kendisini tutamadığı, büyük bir gerilim yaşadığı, çalma eylemini tamamladıktan hemen sonra rahatlama hissettiği, daha sonrasında çaldığı nesneyi hemen hemen hiç kullanmadığı, attığı veya pişmanlık ile gidip yerine koyduğu görülmektedir.

Çaldım ama neden çaldım ?

Depresyon; genel bir ruhsal çökkünlük hali olmasının yanında, kişinin çevresine olan yoğun öfke duygusunu kendisine çevirmesi ve bu bastırılmış öfkenin kişinin kendi ruhsal yapısını bozması olarak tanımlanabilir. Sürekli birşeyleri çalma isteği ve bunun yarattığı gerilim duygusu da bu öfkenin bir dışa vurumu olarak kabul edilebilir.

Sürekli yenileri açılan alışveriş merkezleri, tüketimin özendirilmesi, zorlaşan ekonomik koşullar, dengesiz gelir dağılımı da depresif bireyin topluma yönelik öfke duygusunu boşaltmak için çalma davranışının artmasına uygun bir zemin hazırlamaktadır.

Ne yapmalı?

Hırsızlık, bir şeyi bir yerden çalmak, öncelikle suç kabul edilen bir eylemdir. Bu yüzden yakaladığında adli bir sürecin başlamasını zorunlu kılar. Ancak; sürekli hiç ihtiyacı olmayan şeyleri çalma isteğini durduramayan, bu yüzden yoğun pişmanlık yaşayan kişilerin bu duygu ve düşünceleri ruhsal bir hastalığın, sıklıkla da depresyonun belirtisi olabilir. Önerimiz tamamen tedavi edilebilen bu hastalık için herhangi bir adli sürece karışmadan bir psikiyatriste başvurulmasıdır.

Dr.Burak Berber Psikiyatrist