KIŞ DEPRESYONU

Sağlıklı insanların ruhsal durumu mevsim değişikliklerinden etkilenmektedir.Hepimiz biliriz ki hazan mevsimi biraz da hüzün mevsimidir.Oysa bahar ve yaz yeniden canlanmanın ruhsal enerjide artamanın başladığı mevsimlerdir.

Mevsimlerin ruh sağlığına ve hastalıklarına olan etkisiyle ilgili bilgiler Antik Yunan Tıbbına kadar dayanmaktadır. Hipokratın bu konudan söz ettiği bilinmektedir. Ülser,migren vb.fiziksel hastalıklar gibi ruhsal hastalıklar da mevsimlerle ilişki gösterir.

Güney yarımkürede yaşayanlar için depresyon kış aylarıyla ilişkilendirilmiştir.Ayrıca güneş ışığından daha az yararlanan ve uzun kışları olan Kuzey Avrupa ülkelerinde depresyon sıklığı ve intihar oranlarının yüksek olduğunu bildiren çalışmalar vardır.

Yine bir başka çalışmada sonbaharda depresyon geçirme sıklığı ve hastaneye yatma oranları yüksek bulunmuştur.Ayrıca, psikiyatrik hastalıklar içinde “ mevsimsel duygu durum bozukluğu” adıyla incelen bir grup hasta da vardır.Bu hastalar uzun yıllar boyunca hep aynı aylarda atak geçirirler.Özellikle stresli yaşam olaylarından diğer insanlardan daha fazla etkilenen ,morali çabuk bozulan ve alıngan kişilerin kış aylarında daha fazla depresyona girdiği bilinmektedir.

Son 20 yıldır “fototerapi”( ışık tedavisi) nin depresyon tedavisinde kullanılmaya başlanmıştır. Parlak ışık beyinde melatonin denen hormonun salınımını azaltır. Bu hormonun depresyon nedenleri arasında olabileceği düşünülmektedir. Bir başka görüş ise kış döneminde depresyona giren bireylerin ruhsal dengeleri için gerekli olan foton miktarından yoksun kaldıkları yönündedir. Fototerapi şu şekilde uygulanmaktadır. Sabah 06-08 arasında 2500-10000 lükslük yapay gün ışığı özel lambalar aracılığıyla yarım saat süreyle uygulanır. Beyaz ışığın kırmızı ve maviye göre daha yararlı olduğu düşünülmektedir. Bu tedavinin özellikle mevsimsel depresyonlarda daha etkin olduğu gözlenmiştir.

Özetle;

başta ruhsal rahatsızlığı olan kişiler olmak üzere tüm insanlar mevsim değişikliklerinden etkilenmektedir.Bugünlerde yaşadığımız ve nedenini anlayamadığımız ;keyifsizlik ,biraz karamsarlık ,içe kapanma isteğinin yaklaşan kışın habercisi olan sonbahar mevsimi olabilir...

Her fırsatta güneş ışığından yararlanmak için açık havada dolaşmak ve spor yapmak bu duygularımızı hafifletebilir.