Hamilelik Döneminde Unutkanlık

Hamileliğin her döneminde, kişi, döneme özgü psikolojik uyum süreçleri geçirir. Hamilelikte ilk üç ay, yeni duruma, yani hamile olunduğu gerçeğine uyum sağlanmaya çalışılan aylardır. İkinci üç ayda bebekle olan bağ daha derin ve yakından hissedilir, bebek anne tarafından bir canlı olarak algılanmaya başlanır ve kabul edilir. Son üç aylık dönemde doğum ve doğacak çocukla ilgili endişeler ve annelik rolüyle ilgili kaygılar ön plana çıkmaya başlar.

Bütün bu ruhsal uyum süreçlerine hamileliğin beklenen fizyolojik değişiklikleri de eklenince, bazen bilişsel yetilerde; örneğin dikkati toplama ve sürdürmede, yada bellek fonksiyonlarında bazı değişimler görülebilir. Unutkanlık bu değişikliklerden en sık görülenlerinden biridir.

Kadın cinsiyet hormonlarındaki ve endorfinlerdeki (endojen opioidlerdeki) değişimlerin bilişsel yetilerdeki kaybına neden olduğu düşünülmektedir. Sağlıklı bir gebelikte görülen unutkanlık, uyku hali ve dikkat eksikliğinin normal gebelik sürecinin bir parçası olarak değerlendirilmesi gerekir.

Ancak bazı durumlarda unutkanlık bir takım hastalıkların belirtisi de olabilir. Unutkanlık, örneğin, ruhsal hastalıklardan ‘depresyon’, fiziksel hastalıklardan ‘demir eksikliği anemisi’ yada ‘preeklempsi’nin önde gelen belirtileri arasında bulunmaktadır. Bu hastalıkların diğer belirtilerinin de bulunması ihtimaline karşın, hamileler bu konuda doktorlarına başvurmalıdırlar.

Normal bir gebelik sürecinde, hayatı sürdürmeye engel oluşturmayan bir seviyede yaşanan unutkanlık için, bulmaca çözmek, sözcük bulma oyunları oynamak, sağlıklı beslenmek, uyku düzenine dikkat etmek gibi önlemler faydalı olabilir.

(Bebeğim ve Ben Dergisi)