SAPLANTILI AŞK, ERKEĞİN HAYATINI MAHVEDİYOR

. Psikiyatride hastalık olarak tanımlanan ilişki türüne ‘erotomani’ deniyor. Bu hastalık daha çok orta yaş grubundaki kadınlarda görülüyor. Özelliği de, kadının kendisinden sosyal ve maddi olarak üst seviyede bulunan işadamı, sanatçı, kaymakam gibi kişilere aşık olmasıyla görülüyor. Ancak bu kişiler aşık olmakla kalmıyor. Hiç karşılık alamadıkları, aşık oldukları kişiler kendilerini tanımadığı halde, onların da karşılık verdiğine inanıyor. International Hospital ve Bakırköy Acıbadem Hastanesi Psikiyatri Uzmanı Dr. Ali Ayas, bu saptantılı aşk türünün ilaç tedavisiyle iyileştirilebildiğini söyledi.

Erotomani hastalarının beyinlerindeki gerçeklik mekanizması bozuluyor. Karşılık alamadıkları için, aşık oldukları kişinin ailesine, eşine mektup yazıyorlar. Neden aşkının karşılıksız bırakıldığına ilişkin hesap soruyorlar. İç dünyasında yarattığı hezeyanların hiçbiri aslında gerçek değil. Üstelik sadece hezeyanla kalmıyor. Cinsel taciz davası açıp, bazı haklar bile elde ediyorlar. Dr. Ali Ayas, bu hastalığın sık görülmediğini ancak bunun temelinde erotomani hastalarının psikiyatri hekimine az başvurmalarının da etkisi olabileceğini söyledi. İLAÇ TEDAVİSİ İYİ GELİYOR

Bu kişilere insani anlamda destek vermek, duygularıyla insani olarak ilgilenmek daha zararlı sonuçlar doğuruyor. Hiç ilgilenmiyorken gerçek dışı beklenti ve düşüncelere kapılan bu kişiler, çok genel insanlara verilmiş mesajları bile kendilerine verilmiş gibi algılıyorlar. Bu da hastalığı derinleştiriyor. Hastalığın tedavisi, tıpkı akıl hastalığında olduğu gibi ilaç verilerek yapılıyor. Düzelme şansları da var. Dr. Ayas, bu kişilerin dışardan bakıldığında normal gözüktüklerini, beyinlerinde sadece belli bir alanın bozuk olduğunu belirtiyor.

ÖLÜME RAĞMEN VEDALAŞAMAYANLAR VAR

Hastalıklı ilişki türlerinden biri de, eşlerden birin ölmesi halinde, kalan eşin bu ölümü kabullenememesinden kaynaklanıyor. Ölümün ardından belli bir süre yas tutuluyor. Bu yasın içinde öfke, kırgınlık, yalnızlık duygusu oluyor. İlk önce eşinin kendisini bırakmasına öfke duyan eş, daha sonra ölümü kabulleniyor ve hayatını organize etmeye çalışıyor. Ancak bazı kişiler ölümü kabullenemiyor. Eşinin kaybetmesinin üzerinden 10-15 yıl gibi bir süre geçşe de, yalnız yaşayan bir eş masaya eşi için de tabak koyuyor. Eşyalarını atmıyor, o yaşıyormuş gibi davranıyor. Bunun sağlıklı bir durum olmadığını belirten Dr. Ali Ayas, “Oysa ölene veda etmek çok büyük bir olgunluktur. Hem Müslüman hem Musevi geleneğinde, ölenin ardından yas tutmak vardır. Ancak uzamış yas olgularında gerçekten kopuş oluyor” dedi. Bu durum insan ilişkilerinde çok bağımlı, benlik fonksiyonları gelişmemiş, sevgililik ve yapışıklık kavramını ayıramayan kişilerde sık görülüyor. 07’07