ALKOLİZM NEDİR?

Alkolizm bir bağımlılık türüdür. Sorun yarattığı bilinen, bırakılmak istendiği halde bırakılamayan bir maddeye; alkol içren tüm içeceklere bir bağımlılıktır. Alkolizm aynı zamanda bedeni, aklı ve ruhu etkileyen bir hastalık olarak da adlandırılabilir.

Alkolizm uzun süre içinde gelişir ve alkol ile ilgili sorunların giderek fazlalaştığı, kronik bir hastalık halini alır. Bu hastalık, hastanın toplumsal ve mesleki ilişkilerini etkilediği gibi, sağlığını bozarak yaşamında belirgin sıkıntılara da neden olmaktadır.

ERKEKLERDE DAHA MI SIK GÖRÜLÜR?

Alkol bağımlılığı genellikle erkeklerde görülmesine karşın %5 – 6 gibi bir oranda kadınlarda da görülmektedir. Alkol bağımlısı bir babanın çocuğunun alkol bağımlısı olma riski diğer insanlara göre dört kat daha fazla olduğu düşünülmektedir. Alkol bağımlılığının görüldüğü ailelerde yetişen çocuklarda genellikle erken yaşlarda sorumluluk alma, çocuklukda ebeveynler tarafından sışlanma, kendilerine model olarak alabilecekleri sağlıklı aile büyüklerini belirleyememe söz konusu olmaktadır.

ALKOL YOKSUNLUK BELİRTİLERİ NELERDİR?

Alkol bağımlısı, içmeyi bıraktığı ya da azalttığı zaman kanda alkol düzeyinin düşmesine bağlı olarak yoksunluk belirtileri adı verilen belirtiler ortaya çıkar. Bu belirtilerin şiddeti kişinin içki içme miktarı, yaşı, beden sağlığı, cinsiyeti gibi bir çok etmene bağlıdır.

Genellikle

10 – 12 saat kadar alkol alınmadığında ortaya çıkarlar. Fakat her alkol bağımlısında yoksunluk belirtileri ortaya çıkmaya bilir. Bu belirtiler; terleme, çarpıntı, ellerde titreme, uykusuzluk, bulantı, kusma, huzursuzluk, sıkıntı, halüsinasyon görme, kişileri ya da olayları yanlış yorumlama vb. dir.

TEDAVİSİ NASILDIR?

Alkol bağımlılığının tedavisi temel olarak iki aşamadan oluşmaktadır. Öncelikle alkolin bedebden atılması ve yoksunluk belirtilerinin düzeltilmesi gerekir. Ortalama 7 – 8 gün süren bu dönem genellikle hastanelerde yapılır.

Bağımlılık tedavisinin ikinci aşması daha uzun ve zor bir süreçtir. Burada temel amaç tekrar içmenin önlenmesidir. Aile bireylerinin hem alkol bağımlısına, hem de kendilerine yardımcı olmaları amacıyla bu aşamada tedaviye katılımı gerekir. Alkol bağımlısının ruhsal sorunları saptanarak bunların tedavisine gidilir.

Her tedavide olduğu gibi alkol bağımlılığın tedavisinde de başarısızlık şansı, bağımlının tekrar içkiye başlama olasılığı vardır. Çevre değişikliğinin yapılması, işsiz ve uğraşsız kalmamasının sağlanması, ailenin ve çevrenin de desteğinin alınması tedavinin başarısını arttıracaktır.

Psik.Ferahim Yeşilyurt International Hospital İstanbul